Wat maakt een goede Facebook post?

Jaap Langhout

“Facebook heeft een belangrijke plaats binnen de marketingmix, met de juiste content kan je de gewenste doelgroep bereiken. Maar welke content is dat precies?”

 

Denk vanuit je doelgroep

De juiste content zorgt ervoor dat berichten een hoge interactie behalen (denk aan likes, reacties of deelacties). Mensen reageren het snelst op informatie die persoonlijk relevant is of een emotie oproept. Plaats daarom berichten die interessant zijn voor je volgers en niet direct op verkoop gericht zijn. Facebook moet niet gebruikt worden als een 100% sales account, maak het persoonlijk en richt op de interesses van je volgers, niemand houdt van sales praatjes. Creëer waarde voor je volgers en bespreek onderwerpen die voor hen aansprekend zijn. Nog niet duidelijk wat dit specifiek is? Onderzoek dan waar je doelgroep graag naar kijkt en wat hun interesses zijn.

Trigger mensen met teksten zoals ‘Ken je dat?’, ‘Vroeg jij je ook altijd al af?’ etc.

De lezer voelt zich dan sneller aangesproken en is sneller geneigd om te reageren.

Een lezer zal zich namelijk altijd afvragen ‘What’s in it for me?’ en een lagere drempel hebben om op herkenbare problemen te reageren.

 

Visuele content zegt meer dan 1.000 woorden

Gebruik vooral video en afbeeldingen dit is rich content en zorgt voor veel meer actie onder je volgers. Zorg dat je tekst aansluit bij de video of afbeelding. Als je wilt dat mensen een bepaalde actie ondernemen na het lezen van je post, voeg dan een call to action toe. Vertel de lezers wat zij moeten doen, zoals ‘Lees het blog’ of ‘Schrijf je nu in’, en de kans wordt aanmerkelijk groter dat zij de gewenste actie zullen ondernemen.

 

Vergeet deze punten niet!

Voor al je communicatie en daarmee dus ook facebook posts gelden bepaalde schoonheid puntjes. Maak geen spel- en typefouten, dat staat slordig en je komt daardoor minder betrouwbaar over. Gebruik zoveel mogelijk korte en eenvoudige zinnen zonder al te moeilijke woorden en jargon. Leef je in, in de lezer; begrijpen mijn volgers deze tekst? En begrijpt iemand die mijn bedrijf voor het eerst tegenkomt deze tekst ook? Iedereen moet de tekst kunnen begrijpen, ongeacht opleiding, voorkennis of context.


Wellicht vind je dit ook interessant

Bedrijfsfilm laten maken

Pas daarna buigen wij ons over het script en het storyboard. Zo’n gedegen voorbereiding leidt tot een efficiënte en soepele […]

Lees verder
Case – Spex in the city

Spex in the city in ondernemend Alphen aan den Rijn Concept: Om ‘Spex in the city’ voor het voetlicht te […]

Lees verder
Rabo PinPin – Case

Concept: PinPin is wat minder sportief, maar dat maakt helemaal niets uit. Iedereen is meer dan welkom bij de Rabo […]

Lees verder