Webinar Organiseren

Niet alleen tijdens deze Corona tijd is een webinar organiseren een goed plan. Maar in deze tijd van thuiswerken is het wel een goede manier om met je doelgroep te communiceren. Maar weet je eigenlijk wel hoe je een goede webinar in elkaar zet? Je wil natuurlijk niet dat de kijkers snel afhaken. Op deze pagina lees je de belangrijkste tips voor het organiseren van een goede webinar, een webinar waar de doelgroep blijft kijken!

Michel Leseman

Niet alleen tijdens deze Corona tijd is een webinar organiseren een goed plan. Maar in deze tijd van thuiswerken is het wel een goede manier om met je doelgroep te communiceren. Maar weet je eigenlijk wel hoe je een goede webinar in elkaar zet? Je wil natuurlijk niet dat de kijkers snel afhaken. Op deze pagina lees je de belangrijkste tips voor het organiseren van een goede webinar, een webinar waar de doelgroep blijft kijken!

Webinar Organiseren - Behind the scenes - HappyLife PR Livestream - Set Design

Van Seminar naar Webinar

Een webinar organiseren lijkt veel op het organiseren van een traditionele seminar. Net als bij de seminar denk je na over de inhoud en de boodschap richting het publiek. Voor een seminar boek je misschien een mooie locatie, zorg je voor catering en plan je alles van het moment dat de gasten binnenkomen tot en met bijvoorbeeld de borrel na afloop. Het grote verschil tussen een webinar en een seminar is natuurlijk dat de presentatie niet in real-life is. In plaats van samenkomen op een locatie volgt elke deelnemer alles van achter zijn of haar eigen scherm. Dit brengt een groot risico met zich mee.

In een traditionele webinar is het makkelijker om de deelnemers bij de les te houden. Als je in een zaal zit met andere deelnemers, sta je niet zo snel op om weg te lopen. Maar thuis achter het scherm valt het niet op als je even opstaat om een kop koffie te pakken. Daarnaast is een webinar zo weg te klikken. Je wilt natuurlijk wel dat iedereen tot het einde blijft om de boodschap volledig over te brengen. Gelukkig hebben wij bij Viday drie pijlers om van jouw webinar een succes te maken.

Webinar Organiseren: Behind the scenes - HappyLife PR Livestream - Presentatie

Webinar Organiseren:

1. De aandacht van de kijker behouden

In een webinar probeer je natuurlijk van het begin tot het einde je kijker te boeien met jouw verhaal en boodschap. Bij een lange presentatie loop je snel het gevaar dat een kijker tientallen minuten achtereen naar hetzelfde scherm zit te kijken. Tenzij je een begaafd spreker bent, is het lastig om de aandacht niet te laten verslappen. Ons uitgangspunt is dat een Webinar ook een vorm van videomarketing is.

Is het je wel eens opgevallen dat bij veel televisieprogramma’s er in verschillende segmenten van ongeveer 3 minuten wordt gewerkt? Dat is niet zomaar. Met verschillende segmenten binnen een uitzending zorg je voor diversiteit in beeld, je kunt gebruik maken van verschillende spanningsbogen. Door het goed inzetten van verschillende segmenten bij het webinar organiseren vergroot je de kans dat de deelnemer blijft kijken.

2. Opnemen en ‘live’ gaan

Als je nooit eerder een webinar hebt gepresenteerd, dan kan het best eng zijn. Als je ‘live’ bent, dan moet het in een keer goed gaan. Er is weinig tot geen ruimte voor versprekingen. Dat brengt natuurlijk een groot risico met zich mee. Daarom adviseren wij ook altijd om te kijken naar welke segmenten van de webinar vooraf op te nemen zijn. Door gebruik te maken van verschillende vooraf opgenomen segmenten verklein je het risico dat er iets mis kan gaan.

3. Interactie met de deelnemers

Een groot voordeel van een seminar boven een webinar is de mogelijkheid tot interactie met de deelnemers. Natuurlijk wil je in een webinar ook zoveel mogelijk die interactie stimuleren. Of dit kan is volledig afhankelijk van het platform waarop je de webinar host. Soms is er een uitgebreide reactie mogelijkheid, soms niet. Soms moeten deelnemers zich registreren, soms niet. De keuze hiervoor is redactioneel. Wat wil jij uit je webinar halen? Hoeveel waarde hecht jij aan die interactie? Moet er een vorm van moderatie plaatsvinden? Moeten alle vragen en opmerkingen zichtbaar zijn voor iedereen? Als je dit goed voor jezelf in beeld hebt adviseren wij je graag over het beste platform voor jouw webinar.

Webinar Organiseren: Case-Study

Samen met een van onze bevriende collega’s uit de influencer marketing hebben wij een webinar mogen organiseren voor het make-up merk Essence. De uitdaging voor deze specifieke webinar zat in het vertalen van de merk beleving naar een kijkersbeleving. Essence presenteert zich als hip merk voor een jong publiek. Daar past natuurlijk geen saaie webinar van een uur bij. In onze oplossing hebben wij verschillende losse segmenten vooraf geproduceerd waarbij wij het grote segment in twee delen hebben gesplitst. Door het splitsen van deze segmenten verleiden we de kijker om tot het einde te blijven om het daadwerkelijke eindresultaat te zien. Ook hebben we binnen de webinar een live Q&A verbinding met het hoofdkantoor van Essence in Duitsland opgezet. Met het inzetten van de juiste techniek kon de webinar gevuld worden met live presentatie vanaf verschillende locaties.
Webinar Organiseren - HappyLife PR - Essence Live Stream - Make-Up Tutorial

Is de klant blij?

Natuurlijk schrijven we graag dat we er een tevreden klant aan over hebben gehouden. Maar we kunnen het beter door hen zelf laten vertellen:

Gaan wij ook jouw webinar organiseren?

Met Viday hebben we de expertise in huis om een goede professionele webinar neer te zetten. Heb je interesse in een oriƫnterend gesprek, neem dan contact op met Michel (Michel@viday.nl). Hij staat klaar om je te helpen.


    Wellicht vind je dit ook interessant

    Webinar Organiseren

    Niet alleen tijdens deze Corona tijd is een webinar organiseren een goed plan. Maar in deze tijd van thuiswerken is […]

    Lees verder
    Video Communicatie in Crisistijd

    Keep Calm and Carry On De voorbeelden van effective communicatie in crisistijd zijn eindeloos. In 1939 kwam de Britse overheid […]

    Lees verder
    Hoe bereik je nieuwe klanten met online marketing?

    Waarom is videomarketing zo efficiĆ«nt? De internetgebruiker is met filmpjes gemakkelijker te boeien en te informeren. Het is een krachtig […]

    Lees verder